2 ژانویه 2023 - افراد مبتلا به بیماری موسوم به بیماری خشکی چشم نسبت به افرادی که چشم های سالم دارند بیشتر در معرض آسیب قرنیه قرار دارند. محققان دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس با مطالعه ی موش ها دریافتند که پروتئین های ساخته شده توسط سلول های بنیادی که قرنیه را بازسازی می کنند، ممکن است اهداف جدیدی برای درمان و پیشگیری از این آسیب ها باشند.

این مطالعه به صورت آنلاین در 2 ژانویه در مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم منتشر شده است.

بیماری خشکی چشم، زمانی اتفاق می‌افتد که چشم نتواند به اندازه کافی با اشک طبیعی روان‌ کاری (لوبریکیت) شود. افراد مبتلا به این اختلال رایج، از انواع قطره ها برای جایگزینی اشک طبیعی از دست رفته و روان نگه داشتن چشم استفاده می کنند، اما زمانی که چشم ها خشک می شوند، قرنیه بیشتر مستعد آسیب می گردد.

دکتر Rajendra S. Apte، محقق و استاد برجسته ی گروه چشم پزشکی و علوم بصری در دانشکده ی پزشکی دانشگاه نورث وسترن، گفت: ما داروهایی برای رفع خشکی چشم داریم، اما آنها فقط برای حدود 10 تا 15 درصد از بیماران خوب عمل می کنند. در این مطالعه که شامل ژن‌های کلیدی برای سلامت چشم است، ما اهداف بالقوه‌ای را برای درمان شناسایی کردیم که در چشم‌های خشک متفاوت از چشم‌های سالم به نظر می‌رسند. ده ها میلیون نفر در سراسر جهان درد چشم و تاری دید را در نتیجه عوارض و آسیب‌های مرتبط با بیماری خشکی چشم تحمل کنند و با هدف قرار دادن این پروتئین‌ها، ممکن است بتوانیم با موفقیت بیشتری این آسیب‌ها را درمان یا حتی از آن ها پیشگیری کنیم.

محققان ژن های بیان شده توسط قرنیه را در چندین مدل موش تجزیه و تحلیل کردند. نه تنها در مورد بیماری خشکی چشم، بلکه دیابت و سایر بیماری ها. آنها دریافتند که در قرنیه ی موش های مبتلا به بیماری خشکی چشم، بیان ژن SPARC فعال می شود. آنها همچنین دریافتند که سطوح بالاتر پروتئینSPARC ، با بهبودی بهتر مرتبط است.

جوزف بی. لین، دانشجوی دکترا در آزمایشگاه دکتر Apte، و نویسنده ی اول این مقاله، گفت: ما توالی RNA تک سلولی را برای شناسایی ژن های مهم برای حفظ سلامت قرنیه انجام دادیم و معتقدیم که تعداد کمی از آنها، به ویژه SPARC، ممکن است اهداف درمانی بالقوه ای برای درمان بیماری خشکی چشم و آسیب قرنیه، ارائه دهند.

دکتر Apte، توضیح داد: این سلول‌های بنیادی مهم و انعطاف‌پذیر هستند و دلیل کلیدی موفقیت پیوند قرنیه هستند. حتی اگر پروتئین‌هایی که ما شناسایی کرده‌ایم به‌عنوان روش‌های درمانی برای فعال‌سازی این سلول‌ها در افراد مبتلا به سندرم چشم خشک موثر واقع نشوند، ممکن است بتوانیم سلول‌های بنیادی مهندسی شده ی لیمبال را برای جلوگیری از آسیب قرنیه در بیماران مبتلا به خشکی چشم پیوند بزنیم.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20230102/Mouse-study-identifies-potential-targets-for-treating-dry-eye-disease-and-corneal-injury.aspx